Alles over diabetes

Voeding

Weet je:

1. waarom je aandacht besteedt aan je voeding?
2. waarom koolhydraten belangrijk zijn?
3. wat het belang is van vetten?
4. wat de invloed van je gewicht op je diabetes is?

Cholesterol
= een vetachtige stof die het lichaam nodig heeft bij de opbouw van de celwand. De lever maakt voldoende cholesterol om het lichaam in zijn behoefte te voorzien.

Glucose
= suiker.

Koolhydraten
= alle soorten suiker
in onze voeding.

Bloedsuikergehalte
= glykemie
= bloedglucose.

Koolhydraatportie
(of koolhydraatruilwaarde)
= 11 tot 13 gram
koolhydraten.

Cholesterol
= vetstof nodig voor
opbouw van celwand.
Deze kan beschadigend
zijn ter hoogte van de
bloedvaten.

Triglyceriden
= vetten in het bloed.

Insuline
= hormoon gemaakt
door de alvleesklier.

Kilocalorie
= 1 kilocalorie = 4,2 kilojoules

BMI
= Body Mass Index.



FreeSyle

De voeding neemt een erg belangrijke plaats in bij de behandeling van je diabetes.

Waarom aandacht voor voeding?

  • Om de bloedsuikers onder controle te houden.
  • Om een goed lichaamsgewicht te bekomen en te behouden.
  • Om de cholesterol en de vetten in het bloed laag te houden.
  • Om een goede bloeddruk na te streven en te behouden.

Een diabetesvoeding is een gezonde gevarieerde voeding met speciale aandacht voor de hoeveelheid voedsel (energie), koolhydraten en vetten.

De actieve voedingsdriehoek is een handig middel om deze voeding samen te stellen.



DE ACTIEVE VOEDINGSDRIEHOEK

om dagelijks evenwichtig te eten en voldoende te bewegen

FreeSyle



Waarom zo veel aandacht voor koolhydraten?

Koolhydraten is de verzamelnaam van alle soorten suiker in onze voeding. De koolhydraten uit de voeding worden door de (spijs)vertering omgezet in glucose. Glucose komt via de darm in het bloed en doet de bloedsuiker stijgen.

Koolhydraten komen onder andere voor in aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, brood, melk, karnemelk, yoghurt, groenten, fruit, suiker, honing, siroop, frisdrank, fruitsap, gebak en koeken.

Om het bloedsuikergehalte zo normaal mogelijk te houden, moet er en evenwicht zijn tussen de hoeveelheid insuline die dagelijks wordt toegediend en de hoeveelheid koolhydraten die met de voeding wordt opgenomen.

Het is belangrijk om:

  • Voeding met veel suikers te mijden.
  • Te zorgen voor een spreiding van de koolhydraten over de maaltijden.
  • Rekening te houden met de hoeveelheid koolhydraten in je maaltijd. Indien je de koolhydraatportie wijzigt, zijn aanpassingen nodig (dosis insuline, lichaamsbeweging).

Waarom zoveel aandacht voor vetten?

De voedingsvetten hebben een invloed op de bloedcholesterol en de triglyceriden maar ook op de goede werking van de insuline.

Vetten brengen veel energie (kilocalorieŽn, kilojoules) aan. Ze zijn opgebouwd uit vetzuren en hebben een groot verschil in samenstelling. We onderscheiden drie soorten vetzuren: verzadigde vetzuren, enkelvoudige onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Let op de hoeveelheid vet in je voeding en kies voor producten die voornamelijk onverzadigde vetzuren aanbrengen.

Waarom extra aandacht voor je lichaamsgewicht?

Streven naar een gezond lichaamsgewicht is belangrijk. Bij overgewicht kan je insuline niet goed werken. Bij overgewicht kan een daling van je gewicht met enkele kiloís (5-10 % van je huidig lichaamsgewicht) je diabetescontrole sterk verbeteren!

Door het berekenen van de BMI (Body Mass Index) kan je nagaan of je een gezond gewicht hebt. De BMI is de verhouding tussen gewicht en lengte (gewicht/lengte≤).

Bereken jouw BMI

FreeSyle

FreeSyle



FreeSyle

Het is niet enkel je gewicht dat een rol speelt voor je gezondheid, maar ook de verdeling van het lichaamsvet.

Opstapeling van vet ter hoogte van de buik is minder gezond omdat bij deze vorm de kans op het ontstaan van verwikkelingen het grootst is. We noemen dit het appeltype.

Bij het peertype stapelt het vet zich op rond dijen en billen.

Een gezonde buikomtrek is kleiner dan 80 cm bij vrouwen en 94 cm bij mannen. Bespreek dit met je arts.



Voedingstips

  • Controleer je gewicht. Is je gewicht goed, probeer het zo te houden. Is je gewicht te hoog: probeer te vermageren!
  • Sla geen maaltijden over.
  • Neem dagelijks 3 hoofdmaaltijden. Soms zijn ook tussenmaaltijden en een laat-avondsnack nodig (afhankelijk van de insuline die je inspuit).
  • Neem bij elke maaltijd koolhydraten. Beperk suikerrijke voedingsmiddelen.
  • Varieer je voeding. De actieve voedingsdriehoek is een gemakkelijk hulpmiddel om je voeding samen te stellen.
  • Neem volkorenproducten voor brood, rijst en deegwaren.
  • Matig vetten en kies de juiste vetsamenstelling.
  • Beperk zout. Gebruik verse kruiden en specerijen.
  • Drink dagelijks 1,5 liter water of energievrije dranken.
  • Matig alcohol.
  • Opgelet met dieetproducten. Ze hebben geen meerwaarde en zijn meestal duurder. Ze zijn af te raden wegens een hoger vetgehalte (bv. dieetchocolade).
  • Beweeg dagelijks extra een half uur. Streef naar 10.000 stappen per dag.

Vragen

  1. Diabetesvoeding is een ........................ voeding.
  2. In je voeding heb je speciaal aandacht voor ........................ en ........................
  3. Je streeft naar een lichaamsgewicht van ........................ kg.
  4. Jouw middelomtrek is
    ▢ normaal
    ▢ te hoog
  5. Wat kan je dagelijks doen om extra te bewegen?

Geef ons feedback



generic image
FreeStyle Privacy verklaring

Uw privacy is belangrijk voor ons. We hebben onze Privacyverklaring bijgewerkt volgens de nieuwe EU GDPR/AVG-richtlijnen (Algemene Verordering Gegevensbescherming). Bekijk het Privacybeleid hier.

Ok